söndag 15 februari 2009

Varför det är lätt att vara vegan.

Folk frågar ofta om det inte är svårt att vara vegan. Antagligen för att jag är så övertygad om att det är rätt men jag tänkte ändå sammanställa några punkter om varför jag tycker att det är så lätt att vara vegan.

1. För det första vet jag att genom mitt kostval så gör jag skillnad. För miljön: eftersom att köttindutrin skitar ner jorden som fan med all regnskogssjövling och klodioxidutsläpp. För djuren: jag som konsument påverkar efterfrågan på kött i butikerna och ju fler som väljer att inte köpa kött, desto mindre djur kommer behöva slaktas. Dock är konsumentdelen en del som det behövs många för. Det kan inte bara jag påverka, utan det behövs fler.

2. Sen jag blev vegan har hälsan blivit bättre. Med alla trevliga grönsaker och bönor mår kroppen kanon! Immunförsvaret har ökat och jag har blivit mer aktiv. Självklart måste man veta lite var alla vitaminer och allt gött finns för att inte riskera att få näringsbrist, men det är så simpelt att vem som helst skulle lära sig det efter någon vecka.

3. Matlagning har blivit ett av mina huvudintressen sen jag upptäckte hur mycket roligare det var att laga veganmat istället för att hålla på med massa snuskigt kött som jag personligen, redan som köttätare, insåg att det faktist var likdelar.

4. Respekten för allt levande håller mig igång. Att vara vegan är det ultimata sättet för mig att känna mig som en del av rättvisans utveckling i samhället. Jag respekterar även folk som inte respekterar mig och även de som är emot rättvisor. Det är respekt dessa människor behöver för att förstå att frihet och veganism är något som gynnar alla. Även en själv.

För att sammafatta det hela så är jag vegan för att hålla min själ ren och finna glädje i det icke-materiella.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Välkommen till Robin-Hood listan som är ny.

    Hoppas det går bra?

    Hälsningar Havsglimten!

    SvaraRadera